Wydanie: PRESS 09-10/2023
Zarobić na słuchaniu
Serwisy agregujące streamy radiowe są wygodne dla użytkowników, ale zabierają nadawcom pieniądze z reklam. Niektórym to się nie podoba
Stacji radiowych coraz częściej słuchamy przez internet. Jak wynika z raportu porozumienia I Love Radio zatytułowanego „Radio 2022”, w ub.r. internetowych słuchaczy było 2,11 mln, 158 tys. więcej niż rok wcześniej. Już co dziesiąta minuta poświęcona na słuchanie radiostacji przypada właśnie na odbiór internetowy. Realnie słuchających przez internet może być więcej, bo wspomniana analiza, oparta na danych Radio Track, nie uwzględnia stacji nadających wyłącznie w sieci.
Nic więc dziwnego, że powstaje coraz więcej serwisów i aplikacji oferujących przekazy radiowe z całego świata. Dla odbiorców to bardzo wygodne rozwiązanie, bo nie muszą instalować kilkudziesięciu aplikacji poszczególnych rozgłośni ani za każdym razem wpisywać w przeglądarce adresu strony z playerem danej stacji. Wystarczy jeden serwis lub jedna aplikacja.
Serwisy ze streamami radiowymi działają zwykle w formie witryn i aplikacji gromadzących przekazy dostępne za darmo w internecie, np. na stronach danych rozgłośni. – Dawniej, aby posłuchać stacji, musieliśmy pobrać link streamu i wkleić go do playera. Teraz słuchanie radia przez internet ma być po prostu łatwe i przyjemne. To zapewniają sami nadawcy, maksymalnie ułatwiając odbiór swoich stacji. Takie zadanie mają też agregatory. Dzięki nim poszczególne rozgłośnie wybieramy w ramach jednej strony lub aplikacji – tłumaczy Sławomir Krzewiński, wieloletni dyrektor techniczny Radia Opole i były dyrektor biura technologii Polskiego Radia.
A wybór jest ogromny. Po wpisaniu do wyszukiwarki hasła „radio online” w wynikach zobaczymy takie m.in. strony: Myradioonline.pl, Onlineradio.pl, Radiofm-online.com i Radio-polska.pl. Wiele wyników znajdziemy też, przeszukując aplikacje na telefon czy te na smart tv. Często są to jednak strony lub aplikacje zarejestrowane za granicą lub niepodające, kto jest ich właścicielem. Na przykład strona Myradioonline.pl ma adres w Budapeszcie, aplikacja Radio Internetowe Polska – w Porto, a TuneIn – w San Francisco.
Michał Niedbalski
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter